Pohľad na kauzu nákupu policajných áut

Autor: Jozef Chajdiak | 19.1.2012 o 14:23 | (upravené 19.1.2012 o 16:24) Karma článku: 13,68 | Prečítané:  2906x

V utorok 17.1.2012 upozornil český server autoforum.cz na veľmi zaujímavý nákup policajných áut Ministerstvom vnútra SR. Vzhľadom na celkom búrlivé reakcie čitateľov a vďaka sociálnym sieťam aj veľmi rýchle šírenie predmetného článku na seba reakcia nenechala dlho čakať. Minister vnútra Daniel Lipšic predmetný „obchod“ zastavil a MV sa voči článku ohradilo tlačovým vyhlásením. Ja by som v tomto blogu chcel poskytnúť vlastný pohľad na vec, ktorý vychádza z dostupných a zverejnených informácií.

Zakúpeniu predvádzacej Fabie s balistickou ochranou sa venovať nechcem, či už polícia takéto vozidlo potrebuje alebo nie neviem posúdiť. Venoval by som sa skôr priamo nákupu 90 vozidiel značky Škoda Fabia v cene spolu aj s príslušenstvom za vyše 2 milióny eur. Samotný nákup vozidiel podľa môjho názoru nie je problémom, ich cena je povedzme primeraná. Aj keď samozrejme musím povedať, že ma celkom zaujalo, že „majáky“ a „pomaľovanie“ auta vyjde takmer polovicu toho, čo celé auto (necelých 5 tisíc eur).

Celý problém vznikol tým, že MV SR sa rozhodlo 20 z týchto vozidiel „dovybaviť“ meračmi rýchlosti a ich výber už nechalo „vo výlučnej kompetencii dodávateľa áut“. Keď už si odmyslíme tú absurditu, že nejaký dodávateľ áut má podľa MV SR najlepšie vedieť, ktoré merače rýchlosti sú pre Políciu SR najlepšie, tak osobne považujem za úplne nezmyselné až nehorázne urobiť obstarávanie na vozidlá v cene cca 10 tisíc eur a následne už mimo súťaže ich dovybaviť príslušenstvom, ktoré mnohonásobne prevyšuje hodnotu vysúťaženého vozidla. Akú ma logiku to, že môže nastať situácia, keď jeden dodávateľ môže ponúknuť vozidlo za 10 tisíc a namontovať tam požadované príslušenstvo za ďalších 50 tisíc a iný dodávateľ ponúknuť vozidlo za 11 tisíc a dať tam to príslušenstvo za 29 tisíc s tým, že vďaka nižšej cene za vozidlo vyhrá súťaž ten, kto je v konečnom dôsledku drahší ? Snaha šetriť verejné financie za tým asi nebude...

MV SR argumentuje aj tým, že radary sa nedajú vysúťažiť osobitne, pretože sa nemôže zasahovať do konštrukcie vozidla. Faktom však zostáva, že sa dá spraviť súťaž na vozidlá vybavené radarom, ktorá by už samozrejme bola o úplne niečom inom. Takže zhrnutím prvej časti je určite pochybenie MV SR, keď podľa môjho názoru mala byť na autá s radarom jednoznačne vyhlásená osobitná súťaž.

Dodávateľ vozidiel vybral pre Políciu SR ako najvhodnejšie radary nemeckého výrobcu Jenoptik, MultaRadar CD v jednotkovej cene 44544 eur plus 3000 eur montáž čiže približne 5-násobok základnej ceny celého vozidla. Vzhľadom na to, že ceny týchto meracích zariadení nie sú štandardne predmetom nejakých webových cenníkov a vôbec je problém sa k nim dostať, tak nebudem hodnotiť, či je predmetný radar v tomto prípade predražený alebo nie. Mám však za to, že zariadenie plne postačujúce pre potreby Polície SR sa dá zohnať za podstatne nižšiu cenu.

Ministerstvo vydalo na svoju „obhajobu“ tlačové vyhlásenie, kde sa snaží argumentovať, prečo bol predmetný nákup taký výhodný. Poďme sa teraz pozrieť na tie argumenty.

V prvom rade MV SR obhajuje cenu MultaRadaru tým, že minulý rok si KR PZ Košice zapožičalo radar Ramer 10C a že hodnota tohto zariadenia bola v rámci zmluvy vyčíslená na 45600 eur, čo je ešte viac ako cena MultaRadaru. Z môjho pohľadu porovnávať hodnotu zariadenia uvedenú pri zapožičaní od nejakého subdodávateľa s cenou zariadenia pri kúpe v rámci verejného obstarávania väčšieho množstva je úplne absurdné. Tiež by som rád spomenul, že autor článku na autoforum.cz píše, že na radar Ramer 10 pri anonymnom dopyte súkromnej osoby dostal od výrobcu ponuku vrátane montáže na cca 30 tisíc eur. Zároveň autor spomína, že v ČR bolo zakúpených pre potreby polície 20 kusov VW Passatov V6 s policajnou výbavou a s radarmi Ramer 10 v cene do 1.5 mil. českých korún čo je cca 60 tisíc eur. U nás približne za túto cenu kúpili Fabie 1,2TSI. Myslím, že na základe týchto informácií si môže každý urobiť o cene obraz sám.

Teraz by som sa rád pozrel na technickú argumentáciu prečo je podľa MV SR radar MultaRadar CD taký výnimočný.

Jeden argument bol, že MultaRadar dokáže merať tri jazdné pruhy. K tomuto pre porovnanie Ramer 10 dokáže podľa špecifikácie merať 4 jazdné pruhy.

Ďalší argument bol, že MultaRadar je odolný proti tzv. antiradarom. Toto tvrdenie je z môjho pohľadu zavádzajúce pretože, MultaRadar je aktívne zariadenie, ktoré vysiela na určitej frekvencii a tým pádom sa jednoznačne dá detekovať. V tomto prípade je to skôr o eliminácii tzv. falošných poplachov, pretože MultaRadar vysiela v pásme K, kde pracuje aj mnoho ďalších zariadení a tým pádom antiradar veľa krát detekuje práve tie iné zariadenia. Samozrejme existujú antiradary, ktoré dokážu v pomerne slušnej miere eliminovať tieto falošné poplachy, len ich je málo, čiže detekcia je obtiažnejšia. Naproti tomu radar Ramer 10 vysiela v aktívnom režime v pásme Ka (menej falošných poplachov), ale umožňuje tiež pasívny režim, kedy je skutočne neodhaliteľný.

Samozrejme problematickejšia detekcia zo strany antiradaru ako argument pre extra vyššiu cenu nemôže obstáť minimálne preto, že používateľov antiradarov je úplné minimum a pokiaľ je nejaká možnosť detekcie predmetného radaru, tak niekto, kto má záujem používať antiradar sa prispôsobí lokálnym podmienkam a zabezpečí si taký model antiradaru, ktorý si s daným radarom poradí.

Ďalším „argumentom“ bolo, že MultaRadar je „neviditeľný“. Tým malo zrejme ministerstvo na mysli neviditeľnosť antény radaru, ktorá sa dá v tomto prípade skutočne celá skryť. U súčasných modelov radarov sme zvyknutí, že anténu je vidno na prednej maske auta. Tu je podľa mňa ale na mieste otázka, že pred kým potrebuje polícia anténu skrývať ? Ako si určite dobre pamätáme, tak pri nástupe súčasného vedenia boli média plné rečí o tom, ako sa už policajti nebudú „zašívať za kríčkami“ a dokonca chvíľu fungovalo aj zverejňovali zoznam úsekov a vozidiel, ktoré merajú rýchlosť. Osobne som názoru, že meranie rýchlosti má byť v prvom rade prevencia a nie represia. Vo viacerých krajinách sa osvedčilo označovanie miest, kde sa práve vykonáva meranie rýchlosti. Keď vodič ide po rizikovom úseku a vie, že tam merajú rýchlosť tak jednoducho spomalí t.j. naplní sa preventívny účinok merania. Ak nevie, že tam merajú rýchlosť tak nespomalí, síce dostane pokutu, ale preventívny účinok merania sa nenaplní, dôjde iba k represii. Takže skryté antény radarov rozhodne bezpečnosti na cestách nepomôžu.

Ešte jedna poznámka k predchádzajúcemu odseku. Keď vodič nie je všímavý tak si proste anténu radaru nevšimne ani keď je „viditeľná“, na druhej strane, keď je vodič všímavý, tak zaregistruje auto, ktoré meria rýchlosť aj keď anténu neuvidí. Veď uznajte sami – je problém zaregistrovať bielu resp. modrú Fabiu s tmavými sklami a kamerou na palubnej doske ?

Na záver by som spomenul pre mňa „čerešničku na torte“, kde sa dovozca MultaRadaru vyjadruje v článku na SME k návratnosti investície do radaru MultaRadar a vraví, že sa to do troch mesiacov vráti. MV SR by sa malo od takýchto tvrdení čím skôr a jednoznačne dištancovať, pretože je absolútne nehorázne a obludné posudzovať ekonomickú návratnosť nákupu špeciálnej techniky pre políciu. Chcel by som zdôrazniť, že Polícia SR nie je podnikateľský subjekt, ktorý si má na svoje fungovanie zarobiť formou represie. Polícia má plniť úlohy, ktoré jej stanovuje zákon a medzi ne pokiaľ viem nepatrí „zarábanie si“ na techniku alebo plnenie štátnej kasy. Teda aj napriek tomu, že to tak veľa krát vyzerá.

Zhrnutím tohto všetkého je podľa mňa to, že pre Políciu SR je radar za takúto cenu zbytočný luxus a tieto finančné prostriedky by mali byť vynaložené oveľa hospodárnejšie. Keď si zoberieme len príklad na báze informácií od autora článku na autoforum.cz, tak už pri kúpe radarov Ramer 10 za koncovú cenu namiesto MultaRadaru by sa za usporené peniaze dalo kúpiť cca 30 ďalších Fabií bez radaru. Nepochybujem však o tom, že v prípade vyhlásenia osobitnej verejnej súťaže na autá s radarom by bola úspora ešte oveľa väčšia.

V posledných mesiacoch som mal možnosť viac krát podávať trestné oznámenie pre vlámanie do záhradnej chatky a pri tom som mal možnosť sledovať v akých podmienkach pracujú policajti na niektorých obvodných oddeleniach. Len v skratke, pretože opis toho celého, ako to tam funguje by bolo na celý ďalší článok. Priestory, kde pracujú vyzerajú akoby sa tam už veľmi, veľmi dávno zastavil čas. Na oddelení, kde som konkrétne bol (v rámci BA) mali na aute spätné zrkadlo oblepené lepiacou páskou.

To sa skutočne nedajú prostriedky v rámci polície využiť lepšie ?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Taliani hlasujú v referende o ústavnej reforme

Výsledok hlasovania rozhodne o budúcnosti premiéra Renziho.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.


Už ste čítali?