reklama

Petržalčania si to zaslúžia

V posledných týždňoch je v najľudnatejšej mestskej časti na Slovensku, bratislavskej Petržalke témou číslo jeden pripravovaná parkovacia politika.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Pod tlakom verejnosti zorganizoval Miestny úrad verejnú diskusiu, ktorá sa konala 20.10.2015 a trvala do neskorých večerných hodín. Čo bude jej výstupom je však otázne.

Môj názor je, že mesto Bratislava spoločnú parkovaciu politiku jednoznačne potrebuje. Je to úplne bežné v okolitých metropolách a my jednoducho zaostávame. Mesto je preplnené autami a dlhodobo sa nerieši ani parkovanie, ani nosný systém verejnej dopravy.

V petržalskej diskusii sa občania v rámci svojich otázok vo veľkej miere zamerali práve na to, ako sa parkovacia politika dotkne ich osobne. Padlo veľa otázok na konkrétne lokality a konkrétne prípady. Otázky typu „Moja mama žije v inej mestskej časti a chodí mi strážiť dieťa, kde bude parkovať ?“ vôbec neboli výnimkou. Myslím, že odpoveď závisí od toho, ako bude systém v konečnom dôsledku nastavený, ale v zásade je jednoduchá. Ak bude chcieť parkovať v rámci regulovaného času, tak si buď zaplatí parkovné alebo pôjde verejnou dopravou. Ľudia by si mali uvedomiť, že parkovať (ideálne pred vchodom) nie je základné ľudské právo. Mať auto je jednoducho vymoženosť, za ktorú sa platí. Všetci platia poistky, servis, palivo bez toho, aby sa nad tým nejako pozastavovali. Prečo za parkovanie nechcú platiť ? V čom je rozdiel ? Snáď iba v tom, že za parkovanie doteraz nemuseli a zrazu budú musieť. Je to prirodzený dôsledok toho, že áut je viac ako parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Smutné je, že parkovacia politika sa nerieši na celomestskej úrovni. Zasa sa ideme tváriť, že Bratislava nie je jedno mesto, ale že to je iba niekoľko „dedín“. A to celé pravdepodobne len preto, že starostov, ktorí by sa neradi vzdali možnosti mať takýto zaujímavý „kšeftík“ pod kontrolou je zrejme viac.

Môj pocit zo spomínanej diskusie zostal taký, že bola v rovine, či vôbec riešiť parkovaciu politiku. V tomto mám jasno a myslím si, že otázka by mala byť skôr ako realizovať parkovaciu politiku. Veľkú časť ľudí bohužiaľ zjednocuje iba to, že nechcú platiť. Ja som ochotný platiť, ale chcem za to dostať primeraná službu a nie iba živiť nejakú nastrčenú firmu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Parkovacia politika sa začala v Petržalke riešiť už niekoľko rokov dozadu, bol zverejnený dokument „Princípy regulovaného parkovania“ a Miestny úrad dal výzvu, aby občania zasielali svoje pripomienky. To bolo niekedy v polovici roku 2012. Aj ja som vtedy zaslal pripomienky. Doteraz čakám na ich vyhodnotenie. A to bol prvý a posledný pokus o verejnú diskusiu k parkovacej politike zo strany Miestneho úradu.

Dnes sme v stave, že starosta Bajan a jeho družina si vymysleli parkovaciu politiku bez akejkoľvek diskusie, urobili si „akožesúťaž“, podpísali si zmluvu a tvária sa, že je všetko v úplnom poriadku a im ide len o dobro občanov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre mňa je toto kameň úrazu. Absencia akejkoľvek kvalifikovanej odbornej a verenej diskusie a samozrejme aj spôsob, akým bol vybraný dodávateľ, z ktorého už na prvý pohľad srší, že bol „ušitý na mieru“. Veď čo si môžeme pomyslieť o tom, keď sa pozrieme na hodnotu zákazky 4.999.999 eur ? Presne o jedno euro menej, ako je zákonný limit, pri ktorom je už potrebné realizovať riadne verejné obstarávanie. Čo si môžeme pomyslieť o tom, že na predkladanie ponúk bolo 14 dní ? Čo si môžeme pomyslieť o tom, že v „súťaži“ sama so sebou „súťažila“ jedna jediná firma, pretože ostatné z formálnych dôvodov zo súťaže vylúčili ? Čo si môžeme pomyslieť o tom, že firma, ktorá bola vybraná dala jednoznačne a výrazne najdrahšiu ponuku ? No snaha o transparentný a férový výber s cieľom dosiahnuť čo najlepší výsledok pre obyvateľov Petržalky to asi nebude.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celú diskusiu korunoval a podstatu situácie podľa mňa dokonale vystihol výrok starostu Bajana, ktorý na margo „súťaže“ povedal: „Neporušil som zákon, nebudem vás o tom presviedčať.“. Jednoducho sa vysmial ľuďom do tváre. Bohužiaľ si to môže dovoliť. Volilo ho menej ľudí, ako chodí v Bratislave na hokej, takže nejakú výraznú stratu hlasov už asi ťažko môže utrpieť.

Na záver mi nedá nenapísať, že Petržalčania si to jednoducho zaslúžia. Odignorovali voľby a teraz je starostom človek, ktorý získal približne 6% hlasov oprávnených voličov. A podľa toho sa aj správa. Lebo starostom je asi už naozaj naposledy...

Jozef Chajdiak

Jozef Chajdiak

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  66x

človek, ktorému nie je všetko jedno... :-) Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneNezaradenéPolitika

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu